Study on Determination of the Dynamic Rollover Threshold of a Coach Vehicle
Main Article Content
Abstract
Rollover condition is one of the worst accidents of a coach vehicle that can occur. The casualties in a coach rollover are often at a high rate and severe because of the large number of passengers. The rollover condition of a coach vehicle depends on the behavior of a driver, the road, the structure of vehicles.... The rollover of coach vehicles frequently occurs while directional maneuvering at high forward speed. It is difficult to recognize the rollover risk signals, i.e. the wheel lift-off, especially at high speed. In this paper, a method to determine the dynamic rollover threshold of the coach vehicle is presented by using a fully dynamic model of coach vehicle based on the Multi-body System Method and Newton–Euler equations. The method can be applied as a basis for determining the early warning and controlling thresholds by dynamic models of coach vehicles.
Keywords
Coach vehicle, dynamic rollover threshold, early warning threshold, load Transfer Ratio, Multi-body System Method
Article Details
References
[1] Tạ Tuấn Hưng, Võ Văn Hường, Dương Ngọc Khánh, Nghiên cứu mấu ổn định lật ngang của xe khách trên đường cao tốc ở Việt Nam, Tạp chí Cơ khí Việt Nam, số 10-2018, Hà Nội (2018).
[2] Tạ Tuấn Hưng, Nguyễn Minh Tú, Nghiên cứu xác định dấu hiệu lật ngang dòng lực học của xe khách, Tạp chí Cơ khí Việt Nam, số 12-2019, Hà Nội (2012).
[3] M. Blundell, D. Harty, Multibody Systems Approach to Vehicle Dynamics. 2nd edn. Butterworth–Heinemann. Elsevier Ltd (2015).
[4] D. Schramm, M. Hiller, R. Bardini, Vehicle Dynamics Modeling and Simulation, Springer–Verlag Berlin Heidelberg, Germany (2014).
[5] Trần Phúc Hòa, Nghiên cứu dữ liệu về cẩu chủ động ô tô tải nhỏ và lật, lắp ríp tại Việt Nam, LATS Kỹ thuật, Đại học Bách khoa Hà Nội (2017).
[6] D. Ammon, Modellbildung und Systementwicklung in der Fahrzeugtechnik, BG Teubner. Stuttgart (2013).
[7] R. Rajamani, Vehicle Dynamics and Control, Springer New York (2012).
[8] Trần Thanh An, Nghiên cứu tối ưu các thông số hệ thống treo ô tô khách sử dụng tại Việt Nam, LATS Kỹ thuật, Học viện Kỹ thuật Quân sự (2012).
[9] P.J. Liu, Analysis, Detection and Early Warning Control of Dynamic Rollover of Heavy Freight Vehicles. Concordia University, Montreal, Canada (1999).
[2] Tạ Tuấn Hưng, Nguyễn Minh Tú, Nghiên cứu xác định dấu hiệu lật ngang dòng lực học của xe khách, Tạp chí Cơ khí Việt Nam, số 12-2019, Hà Nội (2012).
[3] M. Blundell, D. Harty, Multibody Systems Approach to Vehicle Dynamics. 2nd edn. Butterworth–Heinemann. Elsevier Ltd (2015).
[4] D. Schramm, M. Hiller, R. Bardini, Vehicle Dynamics Modeling and Simulation, Springer–Verlag Berlin Heidelberg, Germany (2014).
[5] Trần Phúc Hòa, Nghiên cứu dữ liệu về cẩu chủ động ô tô tải nhỏ và lật, lắp ríp tại Việt Nam, LATS Kỹ thuật, Đại học Bách khoa Hà Nội (2017).
[6] D. Ammon, Modellbildung und Systementwicklung in der Fahrzeugtechnik, BG Teubner. Stuttgart (2013).
[7] R. Rajamani, Vehicle Dynamics and Control, Springer New York (2012).
[8] Trần Thanh An, Nghiên cứu tối ưu các thông số hệ thống treo ô tô khách sử dụng tại Việt Nam, LATS Kỹ thuật, Học viện Kỹ thuật Quân sự (2012).
[9] P.J. Liu, Analysis, Detection and Early Warning Control of Dynamic Rollover of Heavy Freight Vehicles. Concordia University, Montreal, Canada (1999).