The Correction of the Addendum Radius of the Internal Gear in the Oil Hypocycloid Pump to Achieve Equal Wear Rates
Main Article Content
Abstract
During the meshing process of a pair of internal hypocycloid gears, all of the mating teeth are in contact to their counterparts. In order to apply in designing rotary positive displacement pumps, one has used the variation of the tooth space to trap fluid and to force it around the outer periphery. The variation of the tooth space generates suction and discharge effects. During the meshing process, there is profile sliding between the teeth in each meshing pair, which results in unequal tooth wear. Therefore, practitioners have to select two parameters R₁ and rₒ for the rotor tooth profile during designing process. Up to date, the optimal combinations of these two parameters in order to achieve equal wearing rates have not yet been established. This paper presents a method for finding this relationship.
Keywords
Hypogerotor pump, profile sliding, hypocycloid gear
Article Details
References
[1] Emma Frosina, Adolfo Senatore, Dario Buono, "A Tridimensional CFD Analysis of the Oil Pump of an High Performance Motorbike Engine," Energy Procedia, 45 (2014) 938–948.
[2] T.K. Garrett, K. Newton, W. Steeds, "The Motor Vehicle," Butterworth-Heinemann, Thirteenth edition (2001).
[3] Kwon Soon-man, Kim Chang-Hyun, Shin Joong-ho, "Optimal rotor wear design in hypotrochoidal gear pump using genetic algorithm," J. Cent. South Univ. Technol., (2011) 718–725, DOI: 10.1007/s11771–011–0753–z.
[4] Y.-W. Hwang and C.-F. Hsieh, "Geometry design using hypotrochoid and nonundercutting conditions for an internal cycloidal gear," Transactions of the ASME, Journal of Mechanical Design, 129 (2007) 413–420.
[5] Kwon Soon-man, Kim Chang-Hyun, Shin Joong-ho, "Rotor profile design in a hypocycloid gear pump," Journal of Mechanical Science and Technology, 23 (2009) 3459–3470, 10.1007/s12206-009-1007-y.
[6] Lozica Ivanović, Danica Josifović, "Specific Sliding of Trochoidal Gearing Profile in the Gerotor Pumps," FME Transactions (2006) 34, 121–127.
[7] Nguyễn Hồng Thái, Trần Hoài Nam, "Thiết kế cặp bánh răng ăn khớp trọn tụt trong bơm bôi trơn cơ ô tô Hyundai – Tucson 2.0," Hội nghị Khoa học toàn quốc về cơ khí lần thứ 2 về Cơ kỹ thuật và tự động hóa (2016), 489–493.
[8] Nguyễn Hồng Thái, Trương An Duy, "Thiết kế chế tạo bơm pít-tông rơ mỏng hệ thống bôi trơn của động cơ ô tô Hyundai – Tucson 2.0," Hội nghị Khoa học toàn quốc về cơ khí lần thứ 2 về Cơ kỹ thuật và tự động hóa (2016), 489–493.
[9] Nguyen Hong Thai, Truong Cong Giang, "The influence of the design parameter on the profile sliding in an internal hypocycloid gear pair," VietNam Journal of Science and Technology 56 (4) (2018) 482–491.
[10] Nguyễn Hồng Thái, "Tính toán mô phỏng động học bơm tròn robot công nghiệp và các thiết bị điều khiển số," Hội nghị Cơ học toàn quốc vào lần thứ 8 (2012) 184–192.
[11] Trương Công Giang, Nguyễn Hồng Thái, "Ảnh hưởng của các thông số kích thước hình học đến đường ăn khớp và lưu lượng của bơm thủy lực thể tích bánh răng ăn khớp trọn tụt hypôxyclôit," Hội nghị Cơ học kỹ thuật toàn quốc, Đà Nẵng (2015) 280–289.
[2] T.K. Garrett, K. Newton, W. Steeds, "The Motor Vehicle," Butterworth-Heinemann, Thirteenth edition (2001).
[3] Kwon Soon-man, Kim Chang-Hyun, Shin Joong-ho, "Optimal rotor wear design in hypotrochoidal gear pump using genetic algorithm," J. Cent. South Univ. Technol., (2011) 718–725, DOI: 10.1007/s11771–011–0753–z.
[4] Y.-W. Hwang and C.-F. Hsieh, "Geometry design using hypotrochoid and nonundercutting conditions for an internal cycloidal gear," Transactions of the ASME, Journal of Mechanical Design, 129 (2007) 413–420.
[5] Kwon Soon-man, Kim Chang-Hyun, Shin Joong-ho, "Rotor profile design in a hypocycloid gear pump," Journal of Mechanical Science and Technology, 23 (2009) 3459–3470, 10.1007/s12206-009-1007-y.
[6] Lozica Ivanović, Danica Josifović, "Specific Sliding of Trochoidal Gearing Profile in the Gerotor Pumps," FME Transactions (2006) 34, 121–127.
[7] Nguyễn Hồng Thái, Trần Hoài Nam, "Thiết kế cặp bánh răng ăn khớp trọn tụt trong bơm bôi trơn cơ ô tô Hyundai – Tucson 2.0," Hội nghị Khoa học toàn quốc về cơ khí lần thứ 2 về Cơ kỹ thuật và tự động hóa (2016), 489–493.
[8] Nguyễn Hồng Thái, Trương An Duy, "Thiết kế chế tạo bơm pít-tông rơ mỏng hệ thống bôi trơn của động cơ ô tô Hyundai – Tucson 2.0," Hội nghị Khoa học toàn quốc về cơ khí lần thứ 2 về Cơ kỹ thuật và tự động hóa (2016), 489–493.
[9] Nguyen Hong Thai, Truong Cong Giang, "The influence of the design parameter on the profile sliding in an internal hypocycloid gear pair," VietNam Journal of Science and Technology 56 (4) (2018) 482–491.
[10] Nguyễn Hồng Thái, "Tính toán mô phỏng động học bơm tròn robot công nghiệp và các thiết bị điều khiển số," Hội nghị Cơ học toàn quốc vào lần thứ 8 (2012) 184–192.
[11] Trương Công Giang, Nguyễn Hồng Thái, "Ảnh hưởng của các thông số kích thước hình học đến đường ăn khớp và lưu lượng của bơm thủy lực thể tích bánh răng ăn khớp trọn tụt hypôxyclôit," Hội nghị Cơ học kỹ thuật toàn quốc, Đà Nẵng (2015) 280–289.